Τέλη του 2021 στην κεντρική πύλη της παν/πολης Άλσους Αιγάλεω εμφανίστηκε δίπλα στις σημαίες του Ιδρύματος ένα μεγάλων διαστάσεων μεταλλικό περιστέρι (5 μ. x 2,8 π. x 2,6 υ.) γεμάτο ακίδες.
Το περιστέρι αυτό μεταφέρθηκε στο ΠΑΔΑ από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), καθόσον αποτελούσε έργο του Ιταλού εικαστικού Franco Perrotti στην έκθεση SYMBOLS & Iconic Ruins https://www.emst.gr/en/exhibitions-en/symbols-and-iconic-ruins.
Η εν λόγω έκθεση τέχνης και αρχιτεκτονικής ήταν μια από τις μεγαλύτερες -σε έκταση & περιεχόμενο- σε διεθνές επίπεδο και χαρακτηρίστηκε ως μια από τις σπουδαιότερες παγκοσμίως για το 2021.
Συμμετείχαν 137 καλλιτέχνες από ολόκληρο τον κόσμο με την παρουσία προσωπικοτήτων που ξεπέρασαν κάθε προσδοκία (Η έκθεση καταγράφηκε και είναι διαθέσιμη ψηφιακά στο https://www.citylab.edu.gr/symbols).
Ο Peter Eisenman, ο Massimiliano Fuksas, ο Mario Botta, ο Renzo Piano, οι LGSMA, o Alberto Ferlenga, ο Μανώλης Κορρές, ο Δημήτρης A. Φατούρος, ο Παντελής Χανδρής, ο Νικόλαος Τρανός, ο Τάσος Μπίρης, ο Δημήτρης Φιλιππίδης, ο Μιχάλης Μανουσάκης, είναι μονάχα ένα μικρό δείγμα του βεληνεκούς των δημιουργών που έλαβαν μέρος.
Το ΠΑΔΑ είχε την τιμή να συμμετέχει στη Συνδιοργάνωση της Έκθεσης με πρωτοβουλία του Πρύτανη Παναγιώτη Καλδή, της Αντιπρύτανη Κλειούς Σγουροπούλου και της καθηγήτριας του Τμήματος Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Ελένης Τάτλα.
Από το πανεπιστήμιο συμμετείχαν με έργα τους η Φρύνη Μουζακίτου, ο Σωκράτης Γιαννούδης, ο Ανδρέας Σιτορέγκο και ο Δημήτρης Αγαθόπουλος, ενώ Γενικός Επιμελητής της έκθεσης ήταν ο Παναγιώτης Πάγκαλος.
Το αγκαθωτό περιστέρι είχε το όνομα αποτρεπτικό [dissuasore], όπως τα αγκάθια που τοποθετούμε στα μπαλκόνια, τις στέγες και τα γείσα των κτηρίων για να απομακρύνουμε τα περιστέρια και τις ακαθαρσίες τους.
Τα αποτρεπτικά αγκάθια εκφράζουν ένα είδος άμυνας απέναντι σε οτιδήποτε απειλεί να μας μολύνει. Όλα όσα μπορούν να μας πλησιάσουν και να μας λερώσουν: Οι πόρνες, οι ναρκομανείς, οι επαίτες, οι μετανάστες, όσοι δεν έχουν το χρώμα δέρματος ή τα ρούχα των Δυτικών προτύπων ενδυμασίας, ακόμα και τα περιστέρια, που -κατά τα άλλα- συμβολίζουν την ειρήνη ή με τη μορφή τους εμφανίζεται το Άγιο Πνεύμα.
Γι’ αυτό και το περιστέρι του Perrotti παρουσιάζεται αγκαθωτό. Δεν θέλει να το πλησιάζουμε, δεν επιθυμεί να έχει καμία σχέση με την αγριότητα του πολιτισμού μας, ούτε πραγματική ούτε συμβολική. Το περιστέρι παρέμεινε στην πανεπιστημιούπολη για 9 μήνες, άφησε το μήνυμά του και τώρα ταξιδεύει σε άλλους τόπους.
Το περιστέρι αυτό μεταφέρθηκε στο ΠΑΔΑ από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), καθόσον αποτελούσε έργο του Ιταλού εικαστικού Franco Perrotti στην έκθεση SYMBOLS & Iconic Ruins https://www.emst.gr/en/exhibitions-en/symbols-and-iconic-ruins.
Η εν λόγω έκθεση τέχνης και αρχιτεκτονικής ήταν μια από τις μεγαλύτερες -σε έκταση & περιεχόμενο- σε διεθνές επίπεδο και χαρακτηρίστηκε ως μια από τις σπουδαιότερες παγκοσμίως για το 2021.
Συμμετείχαν 137 καλλιτέχνες από ολόκληρο τον κόσμο με την παρουσία προσωπικοτήτων που ξεπέρασαν κάθε προσδοκία (Η έκθεση καταγράφηκε και είναι διαθέσιμη ψηφιακά στο https://www.citylab.edu.gr/symbols).
Ο Peter Eisenman, ο Massimiliano Fuksas, ο Mario Botta, ο Renzo Piano, οι LGSMA, o Alberto Ferlenga, ο Μανώλης Κορρές, ο Δημήτρης A. Φατούρος, ο Παντελής Χανδρής, ο Νικόλαος Τρανός, ο Τάσος Μπίρης, ο Δημήτρης Φιλιππίδης, ο Μιχάλης Μανουσάκης, είναι μονάχα ένα μικρό δείγμα του βεληνεκούς των δημιουργών που έλαβαν μέρος.
Το ΠΑΔΑ είχε την τιμή να συμμετέχει στη Συνδιοργάνωση της Έκθεσης με πρωτοβουλία του Πρύτανη Παναγιώτη Καλδή, της Αντιπρύτανη Κλειούς Σγουροπούλου και της καθηγήτριας του Τμήματος Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Ελένης Τάτλα.
Από το πανεπιστήμιο συμμετείχαν με έργα τους η Φρύνη Μουζακίτου, ο Σωκράτης Γιαννούδης, ο Ανδρέας Σιτορέγκο και ο Δημήτρης Αγαθόπουλος, ενώ Γενικός Επιμελητής της έκθεσης ήταν ο Παναγιώτης Πάγκαλος.
Το αγκαθωτό περιστέρι είχε το όνομα αποτρεπτικό [dissuasore], όπως τα αγκάθια που τοποθετούμε στα μπαλκόνια, τις στέγες και τα γείσα των κτηρίων για να απομακρύνουμε τα περιστέρια και τις ακαθαρσίες τους.
Τα αποτρεπτικά αγκάθια εκφράζουν ένα είδος άμυνας απέναντι σε οτιδήποτε απειλεί να μας μολύνει. Όλα όσα μπορούν να μας πλησιάσουν και να μας λερώσουν: Οι πόρνες, οι ναρκομανείς, οι επαίτες, οι μετανάστες, όσοι δεν έχουν το χρώμα δέρματος ή τα ρούχα των Δυτικών προτύπων ενδυμασίας, ακόμα και τα περιστέρια, που -κατά τα άλλα- συμβολίζουν την ειρήνη ή με τη μορφή τους εμφανίζεται το Άγιο Πνεύμα.
Γι’ αυτό και το περιστέρι του Perrotti παρουσιάζεται αγκαθωτό. Δεν θέλει να το πλησιάζουμε, δεν επιθυμεί να έχει καμία σχέση με την αγριότητα του πολιτισμού μας, ούτε πραγματική ούτε συμβολική. Το περιστέρι παρέμεινε στην πανεπιστημιούπολη για 9 μήνες, άφησε το μήνυμά του και τώρα ταξιδεύει σε άλλους τόπους.
Σήμερα, τη θέση του περιστεριού καταλαμβάνει ένα άλλο αλληγορικό έργο, το equilibrium του εικαστικού Δημήτρη (Τζίμη) Χύτα.
Equilibriumσημαίνει ισορροπία/εξισορρόπηση και σηματοδοτεί την ισοδυναμία, την ήρεμη αλληλεπίδραση, την αμοιβαιότητα, την αρμονία, το μέτρο, την έλλειψη υπερβολής, την επίλυση διαφορών, τη διαλεκτική συνύπαρξη αντίρροπων δυνάμεων, την ομαλότητα. Όμως, η εξισορρόπηση είναι προσωρινή, πρόσκαιρη, εφήμερη, όμως απαραίτητη.
Ανά πάσα στιγμή ελλοχεύει ο κίνδυνος της απώλειάς της και γι’ αυτό απαιτείται εγρήγορση και προσοχή για την υπεράσπισή της, ειδικότερα σε ένα ακαδημαϊκό περιβάλλον, όπου η εκπαίδευση, ή έρευνα και η διοίκηση διέπονται από την αποφυγή ακραίων καταστάσεων, υπερβολών και αμετροέπειας!
Η εξισορρόπηση ανάμεσα στο «βέλος της πρόθεσης» και «τη σφαίρα του ολοκληρωμένου στόχου» είναι το μήνυμα που διατυπώνει με καθαρότητα ο καλλιτέχνης. Από τη γέννηση της πρόθεσης έως την κατάκτηση του στόχου, μεσολαβούν πολλές μεταβλητές και εμφανίζονται εμπόδια, που ενδεχομένως παρακάμπτονται εύκολα εάν τελικά ο στόχος εκφράζει το «κοινό καλό».
Equilibriumσημαίνει ισορροπία/εξισορρόπηση και σηματοδοτεί την ισοδυναμία, την ήρεμη αλληλεπίδραση, την αμοιβαιότητα, την αρμονία, το μέτρο, την έλλειψη υπερβολής, την επίλυση διαφορών, τη διαλεκτική συνύπαρξη αντίρροπων δυνάμεων, την ομαλότητα. Όμως, η εξισορρόπηση είναι προσωρινή, πρόσκαιρη, εφήμερη, όμως απαραίτητη.
Ανά πάσα στιγμή ελλοχεύει ο κίνδυνος της απώλειάς της και γι’ αυτό απαιτείται εγρήγορση και προσοχή για την υπεράσπισή της, ειδικότερα σε ένα ακαδημαϊκό περιβάλλον, όπου η εκπαίδευση, ή έρευνα και η διοίκηση διέπονται από την αποφυγή ακραίων καταστάσεων, υπερβολών και αμετροέπειας!
Η εξισορρόπηση ανάμεσα στο «βέλος της πρόθεσης» και «τη σφαίρα του ολοκληρωμένου στόχου» είναι το μήνυμα που διατυπώνει με καθαρότητα ο καλλιτέχνης. Από τη γέννηση της πρόθεσης έως την κατάκτηση του στόχου, μεσολαβούν πολλές μεταβλητές και εμφανίζονται εμπόδια, που ενδεχομένως παρακάμπτονται εύκολα εάν τελικά ο στόχος εκφράζει το «κοινό καλό».
Ας ευχηθούμε ότι αυτά τα δυνατά μηνύματα των καλλιτεχνών που δανείζουν τα έργα τους στο Πανεπιστήμιο, εμποτίζουν τις σκέψεις όλων και περνούν τα ανάλογα συναισθήματα!