
Κεντρικό ρόλο στο σχέδιο εθνικής εμβέλειας του Υπουργείου Πολιτισμού για την αναγέννηση της ελληνικής χειροτεχνίας «Δράσεις προετοιμασίας εφαρμογής Πρότυπης Στρατηγικής Ανασύστασης/ Ανάπτυξης και Επαναπροσδιορισμού της Ελληνικής Χειροτεχνίας» έχει το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Στην ημερίδα με θέμα «Χειροτεχνία σε Μετάβαση: Στρατηγική Αναγέννησης της Ελληνικής Χειροτεχνίας», που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της 89ης Διεθνούς

Έκθεσης Θεσσαλονίκης, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη υπογράμμισε ότι «η αναβίωση της ελληνικής χειροτεχνίας αποτελεί πολιτική στρατηγική προτεραιότητα του Υπουργείου Πολιτισμού, από το 2019», υπογραμμίζοντας πως «δεν πρόκειται μόνο για τη διάσωση της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και για την κρίσιμη μετάβασή της σε ένα σύγχρονο και βιώσιμο αναπτυξιακό μοντέλο, το οποίο αρδεύουν οι παραδοσιακές πρακτικές, καθιστώντας εφαλτήριο ανάπτυξης, απασχόλησης και αναζωογόνησης της ελληνικής περιφέρειας».
Αναφερόμενη στα προγράμματα κατάρτισης, η Υπουργός σημείωσε: «Δημιουργούμε σήμερα – με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης – ένα βιώσιμο πρότυπο ανάπτυξης και επιχειρηματικής ενίσχυσης του τομέα της

χειροτεχνίας, με πιλοτική εφαρμογή στην υφαντική, την ξυλοτεχνία και την κεραμική. Στόχος μας είναι η δημιουργία μιας νέας γενιάς χειροτεχνών με επαγγελματική κατάρτιση, πιστοποίηση, επιχειρηματική υποστήριξη, διεθνή δικτύωση αλλά και ενδυνάμωση ανάλογων μικρών επιχειρήσεων». Επισήμανε, επίσης, ότι «οφείλουμε να δώσουμε συνέχεια σε αυτά τα εκπαιδευτικά προγράμματα, ώστε να περάσουν από το πιλοτικό στάδιο στη μονιμότητα. Να εδραιωθούν ως δράσεις κατάρτισης στη χειροτεχνία για να κρατήσουν τους νέους σε περιοχές που ερημώνονται».
Στην ημερίδα συμμετείχαν οι Πρυτάνεις του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Καθηγητές Παναγιώτης Ε. Καλδής και Χαρίλαος Μπιλλίνης αντίστοιχα, οι οποίοι ανέδειξαν τον κομβικό ρόλο των πανεπιστημίων στην εφαρμογή της στρατηγικής ανάπτυξης της χειροτεχνίας.

Στην ημερίδα παρέστησαν ο Υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσονας Φωτήλας, η κ. Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης από τις 8 Περιφέρειες της χώρας, μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας και υπηρεσιακά στελέχη του ΥΠΠΟ.
Στον χαιρετισμό του ο Πρύτανης του ΠΑΔΑ, υπογράμμισε ότι «είναι μείζονος σημασίας η διάσωση, αναζωογόνηση και επαναπροσέγγιση των παραδοσιακών τεχνικών σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό πλαίσιο, με τη χρήση νέων τεχνολογιών, με απώτερο στόχο την οικονομική βιωσιμότητά τους στο μέλλον, τόσο για το πολιτιστικό κεφάλαιο της χώρας, όσο για τη

οικονομική και αναπτυξιακή προοπτική τους. Το ΠΑΔΑ ως ένα πολυδιάστατο πανεπιστήμιο, θεραπεύοντας ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών πεδίων μέσα από τα 27 Τμήματα στις 7 Σχολές του, με όραμα τη διάχυση της επιστημονικής γνώσης και των ερευνητικών καινοτομιών στην ίδια την κοινωνία προς όφελος της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης, συμμετέχει δυναμικά στο εν λόγω έργο».
Στο ΠΑΔΑ Επιστημονικά Υπεύθυνος του Έργου είναι ο Πρόεδρος του Τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, Καθηγητής Γεώργιος Παναγιάρης.
Στην παρουσίαση του καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος των ΚΕΔΙΒΙΜ των Πανεπιστημίων για την Ανάπτυξη Δεξιοτήτων που σχετίζονται με τη χειροτεχνία, συμμετείχε η Επ. Καθηγήτρια του Τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του ΠΑΔΑ, Άννα Καρατζάνη, Συντονίστρια του προγράμματος υφαντικής για τα τρία πανεπιστήμια, η οποία παρουσίασε το πιλοτικό πρόγραμμα υφαντικής, δίνοντας λεπτομέρειες για την προετοιμασία και την υλοποίηση του από τα

ΚΕΔΙΒΙΜ. Μίλησε για το πρόγραμμα σπουδών διάρκειας 1040 ώρών το οποίο περιλαμβάνει 240 ώρες θεωρητική και 800 ώρες πρακτική κατάρτιση, και τα μαθήματα που περιλαμβάνονται προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι που αναφέρθηκαν και από την κ. Υπουργό. Στις έξι (6) δομές υφαντικής του ΠΑΔΑ φοιτούν 75 άτομα και διδάσκουν περισσότερα από 50 μέλη ΔΕΠ/ΕΔΙΠ, επιστήμονες και υφαντές/ντριες. Μετά την ολοκλήρωση οι εκπαιδευόμενοι θα λάβουν βεβαίωση ολοκλήρωσης του προγράμματος από τα ΚΕΔΙΒΙΜ και πιστοποίηση από το Ε.Σ.Υ.Δ.Κλείνοντας την παρουσίασή της η κ. Καρατζάνη ανέφερε «Στο ΠΑΔΑ ως πανεπιστήμιο υπεύθυνο για όλο το πρόγραμμα της υφαντικής νιώθουμε ευθύνη καθώς η υφαντική είναι μια ζώσα κληρονομιά και πολλά υποσχόμενη επαγγελματική δραστηριότητα. Αποτέλεσε πυλώνα της ελληνικής οικοτεχνίας και της οικιακής οικονομίας και ευελπιστούμε ότι με τις γνώσεις που θα πάρουν οι εκπαιδευόμενοι μας θα αποτελέσει έναν διακριτό παράγοντα περιφερειακής και τοπικής ανάπτυξης.»
Στη δράση ήταν παρούσα και η Καθηγήτρια του Τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων & Έργων Τέχνης του ΠΑΔΑ και διευθύντρια του CULTLAB, Καθηγήτρια Βασιλική Αργυροπούλου, υπεύθυνη του προγράμματος κεραμικής για το ΠΑΔΑ. Η κ. Αργυροπούλου μίλησε για τον ευρύτερο κλάδο της κεραμικής και την σημασία υλοποίησης του προγράμματος από το ΠΑΔΑ και το ερευνητικό εργαστήριο CULTLAB του Τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, το μοναδικό που ειδικεύεται στη μελέτη και προστασία της νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς και τόνισε πόσο σημαντική είναι η συνέχιση των τριών προγραμμάτων, αλλά και η προσπάθεια ενίσχυσης του τομέα των πρώτων υλών για την παραγωγή προϊόντων που θα μπορούν να χαρακτηριστούν ως Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ).
Ήδη, λειτουργούν 19 δομές κατάρτισης σε 8 Περιφέρειες, από το Διδυμότειχο, την Καστοριά έως την Κρήτη, όπου υλοποιούνται ολιστικά και πολυδιάστατα εκπαιδευτικά προγράμματα από τα Πανεπιστήμια Δυτικής Αττικής, με επτά (7) συνολικά δομές (μέσω του Τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης και του ερευνητικού εργαστηρίου CULTLAB), Θεσσαλίας και το Δυτικής Μακεδονίας, έχοντας θέσει τη χειροτεχνία σε σύγχρονο εκπαιδευτικό και αναπτυξιακό πλαίσιο, παρέχοντας επίσης στις τοπικές κοινωνίες νέες δυνατότητες οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Παράλληλα, εξασφαλίζεται η τόσο σημαντική αλληλεπίδραση μέσα από την επικοινωνία και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας για τις διαφορετικές τεχνικές που θεραπεύουν, και πάνω από όλα μέσα από την αγάπη για την τέχνη και την παράδοση.