Παρουσία της Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, κ. Σοφίας Ζαχαράκη πραγματοποιήθηκε η εναρκτήρια συνάντηση εργασίας στο πλαίσιο του έργου «Πρώιμη ανίχνευση γνωστικής λειτουργίας, ψυχοεκπαιδευτικές παρεμβάσεις και στοιχεία λειτουργίας των βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών που προάγουν την ανάπτυξη των παιδιών πρώιμης παιδικής ηλικίας» που υλοποιείται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό έργο για τα ελληνικά αλλά και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα εισάγοντας ένα σύνολο καινοτόμων δράσεων, που φιλοδοξεί να αναβαθμίσει ολιστικά τη λειτουργία των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών, μέσα από την πρώιμη ανίχνευση αναπτυξιακών δυσκολιών με εστίαση στην γνωστική ανάπτυξη, την παροχή ψυχοεκπαιδευτικών παρεμβάσεων για παιδαγωγούς και γονείς, καθώς και τη διαμόρφωση τεκμηριωμένων προτάσεων για τη βελτίωση των υπηρεσιών προσχολικής αγωγής.
Η Υπουργός χαρακτήρισε το συγκεκριμένο έργο ως ένα πολύτιμο, ποιοτικό και χρήσιμο εργαλείο που εντάσσεται στην εθνική προσπάθεια της κυβέρνησης για τη στήριξη της οικογένειας και της ευρύτερης αντιμετώπισης του δημογραφικού, που αποτελεί μία από τις προτεραιότητες του Πρωθυπουργού. Το εν λόγω έργο αποτελεί το δεύτερο οργανικό μέρος ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου δράσεων που υλοποιεί το Υπ. Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας αποσκοπώντας στην υποστήριξη της ανάπτυξης των μικρών παιδιών, με επίκεντρο την αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχονται στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς. Το πρώτο μέρος αφορά προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος που εστιάζει στην ανάπτυξη παιδαγωγικού πλαισίου για τους ελληνικούς παιδικούς σταθμούς. Και τα δύο έργα εντάσσονται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Ευρωπαϊκή Εγγύηση για το Παιδί, αφού ένας από τους κύριους στόχους που έχει θέσει η Ελλάδα είναι η αναβάθμιση των υπηρεσιών προσχολικής αγωγής και φροντίδας, ώστε να υποστηριχθεί η πολύπλευρη και ολιστική ανάπτυξη των παιδιών ηλικίας έως και τεσσάρων ετών διασφαλίζοντας την καλύτερη δυνατή μετάβαση στην υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση.
Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Καθηγητής Παναγιώτης Ε. Καλδής, υπογράμμισε ότι η ολιστική προσέγγιση που θα επιχειρηθεί μέσα από το έργο θα έχει ως αποτέλεσμα τη μετάβαση σε ένα σύγχρονο και ποιοτικότερο πλαίσιο λειτουργίας των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών και υποστήριξης της οικογένειας καθώς και της ανάσχεσης της υπογεννητικότητας στη χώρα.
Ο Αντιπρύτανης Έρευνας, Καινοτομίας και Δια Βίου Μάθησης, Καθηγητής Πέτρος Καλαντώνης, χαρακτήρισε το έργο ως επένδυση για το παρόν αλλά και παρακαταθήκη για το μέλλον της λειτουργίας των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών, ο οποίος έχει υπογράψει από τη μεριά του Πανεπιστημίου με την Υπουργό την Προγραμματική σύμβαση και επισήμανε ότι ο ΕΛΚΕ θα συμβάλλει με κάθε τρόπο στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του στην αποτελεσματική υλοποίηση αυτού του εμβληματικού έργου.
Το πρόγραμμα αποτελεί σταθμό στην ιστορία των δομών αγωγής και φροντίδας στην πρώιμη παιδική ηλικία καθώς είναι η πρώτη φορά που χρηματοδοτείται και εφαρμόζεται ένα τέτοιο έργο το οποίο αναμένεται να αφήσει ισχυρό αποτύπωμα για το μέλλον του θεσμού, σημείωσε ο Πρόεδρος του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία του ΠΑΔΑ, Καθηγητής Κωνσταντίνος Πετρογιάννης.
Το έργο που έχει αναλάβει το ΠΑΔΑ διαρθρώνεται ως εξής:
- Σχεδιασμός, ανάπτυξη, εφαρμογή και στάθμιση ψυχομετρικού εργαλείου για την αξιολόγηση της γνωστικής ανάπτυξης των παιδιών πρώιμης παιδικής ηλικίας με διαφοροποιημένη μορφή ανά ηλικιακή ομάδα έως την ηλικία των 4,5 ετών.
- Σχεδιασμός ενημερωτικού/πληροφοριακού υλικού, που θα προκύψει από τις επιμέρους δράσεις και θα αποτελέσει το περιεχόμενο «ειδικού κιτ» των παιδαγωγών, το οποίο θα διαμοιραστεί στο σύνολο των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών της χώρας .
- Ανάπτυξη άλλων συνοδών – συμπληρωματικών δράσεων, όπως είναι οι ψυχοεκπαιδευτικές παρεμβάσεις με τους/τις ψυχολόγους και τους/τις παιδαγωγούς πρώιμης παιδικής ηλικίας που θα εμπλακούν σε θέματα όπως η έγκαιρη ανίχνευση αναπτυξιακών δυσκολιών, η διαχείριση δύσκολων συμπεριφορών, η προώθηση της ψυχικής ανθεκτικότητας, και η ενίσχυση συμπεριληπτικών πρακτικών κ.ά.
- Προτάσεις για τηδιαμόρφωση κριτηρίων ποιότητας για τους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, την ανάπτυξη κώδικα επαγγελματικής ηθικής και δεοντολογίας για παιδαγωγούς πρώιμης παιδικής ηλικίας καθώς και για την ανάπτυξη διαδικασιών για την έγκαιρη ανίχνευση αναπτυξιακών διαταραχών, διάγνωσης και παρέμβασης.
Ειδικότερα, το έργο αποσκοπεί, μεταξύ άλλων:
α. στην ενίσχυση της πρώιμης ανίχνευσης γνωστικών δυσκολιών στα παιδιά,
β. στην προαγωγή συμπεριληπτικών πρακτικών στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς,
γ. στην παροχή ψυχοεκπαιδευτικών παρεμβάσεων για την υποστήριξη των παιδαγωγών και των γονέων,
δ. στην προαγωγή της ψυχικής ανθεκτικότητας και της κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών,
ε στην ενίσχυση της διαχείρισης δύσκολων συμπεριφορών στα παιδιά,
στ. στη βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ οικογένειας – βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών και στη δημιουργία ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος για την ομαλή ανάπτυξη των παιδιών,
ζ. στην κατάθεση τεκμηριωμένων προτάσεων για την ενίσχυση και διασφάλιση της ποιότητας στην προσχολική αγωγή και φροντίδα, καθώς και στην έγκαιρη ανίχνευση και διάγνωση αναπτυξιακών διαταραχών.
Επιστημονικά Υπεύθυνος είναι ο Πρόεδρος του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία του ΠΑΔΑ, Καθηγητής Κωνσταντίνος Πετρογιάννης. Στην Ομάδα Επιστημονικής Εποπτείας Έργου συμμετέχουν, επίσης, η Καθηγήτρια Χριστίνα Παπαηλιού και η Αν. Καθηγήτρια, Αλεξάνδρα Καρούσου.
Στη συνάντηση εργασίας παραβρέθηκαν τα εξής Μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία του ΠΑΔΑ: η Καθηγήτρια και Αντιπρόεδρος του Τμήματος Άννα Σαίτη, η Καθηγήτρια Χριστίνα Παπαηλιού, η Καθηγήτρια Τρυφαίνη Σιδηροπούλου, η Επίκουρη Καθηγήτρια Κλεοπάτρα Κωνσταντουλάκη.
(Φωτογραφίες: Νίκος Αποστολόπουλος)